Довідково-бібліографічне обслуговування — це бібліографічне обслуговування
відповідно до разових інформаційних запитів споживачів
інформації. Відповідь споживачеві на разовий інформаційний запит може
подаватися у формі довідки, відмови або консультації.
1. Довідки бувають бібліографічні та
фактографічні.
Бібліографічні довідки містять бібліографічну
інформацію і бувають тематичними, уточнювальними та адресними.
Тематична бібліографічна довідка надасться у вигляді систематизованого
переліку бібліографічних записів документів з певної теми. Цей вид довідок
найпопулярніший серед споживачів інформації. Методика виконання тематичних
довідок складається з таких етапів: приймання запиту; вивчення теми запиту;
визначення кола і послідовності перегляду джерел; бібліографічний пошук,
групування матеріалу та оформлення тематичної довідки.
Уточнювальна бібліографічна довідка встановлює чи уточнює елементи
бібліографічного запису, яких бракує або які неправильно зазначені у запиті.
Типовими помилками є: 1) заміна однієї літери на іншу, викривлення ініціалів у
прізвищах; 2) скорочення та неточні назви книг, періодичних видань; 3) подання
редактора, укладача тощо як авторів книги; 4) представлення назви статті,
розділу, глави книги тощо як назви самостійного видання.
Адресна бібліографічна довідка встановлює за бібліографічними
джерелами (покажчики, каталоги) дані про наявність і (або) точну адресу (шифр)
зберігання документа в певному фонді (бібліотеці, архіві тощо).
Фактографічна довідка містить фактографічну інформацію
(відомості про певні факти, події, дані з різних галузей знань, пояснення слів,
термінів тощо). Фактографічна довідка може супроводжуватися посиланням на
документальне джерело інформації, тобто може вміщувати також і бібліографічну
інформацію.
2. Відмова — це відповідь на разовий
інформаційний запит, в якій пояснюється неможливість видати споживачеві інформацію,
що відповідає запитові. Відмовити споживачеві можуть на етапі прийняття запиту
або після невдалого пошуку інформації.
3.
Консультація, на відміну від довідки, не надає інформації, а містить поради
щодо її самостійного пошуку споживачем. Консультація – це:
·
роз’яснення, як користуватися каталогами, картотеками,
алфавітно-предметним покажчиком; що означають написи на каталожних ящиках та картках;
·
роз’яснення методики пошуку необхідної інформації з
бібліографічних джерел – енциклопедій, словників, довідників, бібліографічних
покажчиків;
·
консультації з оформлення бібліографічного списку
використаної літератури;
·
надання відомостей про бібліотеку та її послуги;
Бібліографічна консультація вказує, як одержати потрібну
бібліографічну інформацію (у певному бібліографічному покажчику, каталозі
бібліотеки тощо), а фактографічна консультація містить поради
щодо пошуку інформації про факти, події, дані з різних галузей знань тощо.
Метою
консультації є збудження бібліографічної активності споживачів інформації.
Довідково-бібліографічного
обслуговування віддалених користувачів
Розвиток інформаційних технологій сприяв появі віртуального
довідково-бібліографічного обслуговування – довідково-бібліографічного
обслуговування віддалених користувачів, що проходить в електронному
середовищі з використанням різноманітних комунікаційних каналів: електронної
пошти, веб-форми, чату. Найпоширенішою формою такого обслуговування є віртуальна
довідка.
До
виконання приймаються:
·
довідки щодо наявності та місцезнаходження конкретних
документів у фондах бібліотеки;
·
довідки щодо конкретних фактів і персоналій;
·
уточнюючі довідки (уточнення бібліографічних даних
документа);
· тематичні довідки, виконання яких не потребує складного
бібліографічного пошуку і може бути виконано на основі використання ресурсів
бібліотеки та ресурсів Інтернет;
·
тематичні довідки краєзнавчого змісту;
·
довідки орієнтовного класу.
У
роботі служби існують й певні обмеження:
·
некоректні запитання видаляються;
· не розглядаються питання пов’язані з написанням творів,
рефератів, наукових, дипломних, курсових та контрольних робіт;
· не виконуються довідки, що потребують складного наукового та
професійного пошуку;
· не надаються відповіді на запитання, що стосуються інформації
комерційного характеру, а також інформації, що порушує чинне законодавство;
· служба не займається рішенням математичних та інших задач,
питаннями політичного та дозвіллєвого порядку.
Віртуальна
бібліографічна довідка, крім надання бібліографічної інформації, може
вміщувати й посилання на електронні версії первинних документів, розміщених в
інтернеті.
Уточнювальні
та адресні віртуальні бібліографічні довідки надають у вигляді
бібліографічного опису документа та шифру зберігання в певній бібліотеці.
Фактографічні
віртуальні довідки — у вигляді конкретних даних із зазначенням джерел
інформації, з яких взято дані.
За
часом одержання відповіді на запит розрізняють асинхронне та синхронне
віртуальне довідково-бібліографічне обслуговування.
Перевага
асинхронного обслуговування в тому, що користувач може надіслати запит у
будь-який час, з будь-якої точки земної кулі. Синхронне обслуговування в режимі
чату забезпечує живе спілкування. Асинхронне обслуговування особливо зручне
для виконання тематичних довідок, синхронне – уточнювальних, адресних та
фактографічних, коли не потрібно вводити значного текстового матеріалу. У
практиці роботи бібліотек України застосовують переважно асинхронне віртуальне
довідково-бібліографічне обслуговування, тому що поширення синхронного залежить
від ступеня розвитку інтернету, якості зв'язку, матеріально-технічної бази
бібліотек.
Список літератури:
1. Авдонина
Н. А. Фонд выполненных справок - важный элемент СБА / Н. А. Авдонина, Н. С.
Масловская // Библиография. - 2008. – № 5. - С. 30-34 : рис.
2. Добко
Т. Вплив Інтернету на довідково-бібліографічну діяльність: зарубіжний досвід і
українська перспектива / Т. Добко // Наукові праці Національної бібліотеки
України імені В. І. Вернадського / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І.
Вернадського, Асоц. б-к України; редкол.: О. С. Онищенко (голова) [та ін.]. -
Київ : НБУВ. - Вип. 35. - 2013. - С. 24-38. - Бібліогр. наприкінці ст.
3. Добко
Т. Розвиток довідкової служби Національної бібліотеки України імені В. І.
Вернадського : (до 30-річчя відділу довідково-бібліографічного обслуговування)
/ Т. Добко // Бібліотечний вісник. - 2010. – № 4. - С. 27-40. - Бібліогр. у
кінці ст.
4. Лога
Т. Традиційне та дистанційне довідково-бібліографічне обслуговування в ДНПБ
України ім. В. О. Сухомлинського / Т. Лога // Вісник Книжкової палати. - 2016.
- № 11. - С. 14-18. - Бібліогр. наприкінці ст.
5. Ломачинська
І. М. Бібліографознавство : навч. посіб. для дистанц. навчання / І. М.
Ломачинська ; Відкритий міжнар. ун-т розвитку людини "Україна". -
Київ : Ун-т "Україна", 2004. - 300 с.
6. Нещерет
М. Ю. Виды ответов на запросы пользователей: учет в справочно-библиографическом
обслуживании / М. Ю. Нещерет // Библиография. - 2009. – № 4. - С. 47-54. -
Библиогр. в подстроч. примеч.
7. Романуха З. Термінологія довідково-бібліографічного обслуговування / З. Романуха, Г. Швецова-Водка // Вісник Книжкової палати. - 2015. - № 9. - С. 16-19. - Бібліогр. наприкінці ст.